Menneellä viikolla kuormaus oli taas puheenaiheena , kun kuormaajat lähtivät töistä varoitamatta etukäteen.  Koneet helsinki-Vantaalla jäivät kuormaamatta ja purkamatta.

Jokin tässä yhtälössä nyt mättää , koska sama meno kuin aikaisemmin näyttää jatkuvan. Jossain vaiheessa työnantajapuolen on tehtävä ratkaisu , joka takaa työrauhan lentoasemalle. Julkisuuteen ei ole kerrottu syytä , josta tällä kerralla kuormaajat ovat suivaantuneet. Työntekijäpuoli on ilmeisesti neuvotellut jo pidempään asioista , mutta tuloksetta. Finnair on yhtiönä hankalassa tilanteessa , koska isoja investointeja on tehty , mutta liiketoiminta ei nyt aivan loistokkaasti suju.

Tuntuu siltä kuin kumpikaan osapuoli ei haluaisi ihan tosissaan asioista sopia tai sitten neuvottelijoilta puuttuu taito saada sovinto aikaiseksi. Tätä samaa on nähty jo menneinä vuosina. Työntekijöissä on paljon niitä , jotka ovat tulleet yhtiöön silloin , kun lentoliikenne oli vielä säänneltyä eli todellista kilpailua ei ollut. On inhimillistä , että ns. saavutetuista eduista ei haluta luopua. Toisaalta jos kuristaa liikaa , voi vahingossa kuristaa lypsävän lehmän.

Työnantajana yhtiö ei ole ehkä käsittänyt sitä , miksi henkilöstö on tyytymätöntä. Johtajien optiot lankeavat siitä huolimatta , että tulokset eivät pitkällä tähtäimellä ole kovin hyvät . Samaan aikaan tietoa tulee jatkuvasti vähenevistä työpaikoista . Melkein jatkuvasti on jonkinlaista yt-neuvottelua meneillään. Kovin korkeaaksi ei voi kuvitella työntekijöiden työmotivaatiota tällaisessa ilmapiirissä.

Yhtiön ongelmana ulospäin on pitkään ollut tiedotus.Henkilöitä on vaihtunut , mutta tiedotuksen laatu pysyy tasaisen huonona. Tästä esimerkkinä on ollut viime päivien tiedottaminen. Varsinkin televisiossa ja radiossa olleet tiedotukset ovat olleet huonoja. Yhtiön tiedottajan lausahdukset ovat olleet epämääräistä muminaa ja sisältäneet epämääräistä tietoa. Palaa mieleen jo lähteneen Christer Haglundin sanontaan , että ei se niin tärkeää ole mitä suomalaisissa tiedotusvälineissä yhtiöstä sanotaan , kunhan jutut kaukoidässä ovat myönteisiä. Samanlainen linja näyttää jatkuvan. Kun ei tiedetä , ei uskalleta sanoa/luvata oikein mitään. Yhtiössä on vieläkin sellaista johtajattomutta ja vastuunpakoilua kuin aikasemminkin.

Jos ei aivan heti saataisikaan näitä vaikeampia asioita kuntoon , luulusu jo vihdoinkin monen vuoden jälkeen jonkun osaavan hoitaa tämän tiedotuspuolen kuntoon. Jos tiedotetaan kannatanee miettiä mitä sanotaan ja kinnittää huomiota tapaan jolla sanotaan.